2020-2021 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
Аналіз роботи шкільної бібліотеки у 2019-2020 навчальному році
Шкільна
бібліотека є структурним підрозділом школи, який здійснює
бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення
навчально-виховного процесу. Свою роботу вона організовує
спільно з педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої
документації.
У
2019-2020 навчальному році робота бібліотеки була побудована згідно Закону України «Про бібліотечну справу» від
27.01.1995 №32/95 ВР, наказу МОН України від 14.05.1999 р. № 139 «Про
затвердження Положення про бібліотеки ЗНЗ», постанов Кабінету Міністрів України.
Робота
бібліотеки ведеться згідно річного плану. Вона спрямована на
національно-патріотичне, громадське, трудове, естетичне виховання; виховання
культури читання учнів, керівництво позакласним читанням; поповнення і
збереження книжкових фондів. Робота бібліотеки у 2019-2020 навчальному році спиралася на вирішення
завдань по інформаційному забезпеченню
навчально-виховного процесу.
На кінець 2019-2020 навчального року
фонд художньої літератури налічує 13314 примірників, підручників – 10909
примірників, читачів –562 учнів та вчителів.
Основні показники роботи шкільної
бібліотеки:
Основні показники |
|
|
2019-2020 |
|
|
Кількість учнів в школі
|
630 |
|
Всього користувачів |
612 |
|
Всього користувачів учнів |
562 |
|
Фонд бібліотеки |
24705 |
|
Фонд підручників |
11391 |
|
Видано підручників |
10192 |
|
Списано підручників |
1177 |
|
Отримано підручників |
1659 |
|
Забезпечення підручниками |
85% |
|
Були
визначені конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням
їхніх потреб. Продовжувалося формування довідково-інформаційного фонду, були
підготовлені виставки «Знайомтесь – нові
книги!», «Українська книга – дітям!», «Прочитав сам – зацікав товариша»,
«Книжкова алея», «Ці книги про все на світі», книги яких з зацікавленістю
розглядали та читали учні.
Певна
робота проводилася бібліотекарем щодо
популяризації літератури та медіа ресурсів, з цією метою були сформовані
тематичні викладки книжного фонду, такі як: «24 серпня – День незалежності
України», «Герої завжди поміж нас», «Луганщина в моєму серці», «Абетка
здоров’я», «Правові знання – підліткам», «Пожежна безпека» тощо.
Протягом
навчального року бібліотека школи постійно розширювала бібліотечно-інформаційні
послуги на основі вдосконалення традиційних і засвоєння нових бібліотечних форм
і методів роботи, уведення в роботу новітніх технологій (комп’ютерні презентації,
слайд-шоу, квести, віртуальні виставки, виставка-подорож, бібліошопінг, букслем, бібліофлешбек, проект,
тощо). Були підготовлені виставки до ювілейних дат
(письменників, видатних людей, міжнародних днів).
Діяльність
шкільної бібліотеки у 2019-2020 навчальному році була спрямована на виховання в
учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватись
бібліотекою. Особлива увага приділялася широкій популяризації української сучасної
літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу
та поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого
народу.
На
бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчились користуватися книгою і опановували
навички спілкування. Проводились бесіди з таких тем: «Основні елементи книги.
Книга незвичайна – книга віртуальна», «Безпечний інтернет для дітей та
підлітків», «Віртуальні бібліотеки», тощо.
Слід
зазначити активну участь бібліотеки у проведенні щорічного Всеукраїнського
Тижня дитячої та юнацької книги, метою якого є розкриття потенційних можливостей шкільної
бібліотеки, перетворення бібліотеки в джерело освіти і самоосвіти, шкільний
бібліотечно-інформаційний центр, центр духовного становлення особистості учня,
привернення уваги учнівської, вчительської та батьківської громадськості до
проблем бібліотеки, а також залучення підростаючого покоління до книги, як
джерела знань, культурних надбань та цінностей українського народу
Треба зазначити, що резерви шкільної
бібліотеки в справі інформаційної роботи далеко не вичерпані. Постійний пошук
нових, ефективних технологій, прагнення до формування системи інформаційної
підтримки освіти, тісний взаємозв’язок і взаємодія з педагогічним колективом
буде сприяти утвердженню шкільної бібліотеки як справжнього культурного, інформаційного
і освітнього центру, який одержує, зберігає і розповсюджує різноманітні джерела
інформації, здатні задовольнити будь-які запити своїх читачів.
Основні завдання і напрямки роботи
бібліотеки
у 2020-2021 навчальному році
Невід’ємною складовою освітнього та інформаційного простору є бібліотеки,
які накопичують, зберігають і поширюють знання, що зафіксовані у друкованих та
інших носіях інформації. Саме бібліотека є найважливішою творчою лабораторією, від її ресурсів і послуг залежить якість та
зміст навчально-виховної роботи.
Сьогодні основними
завданнями шкільної бібліотеки є:
1. Піднесення бібліотечної справи на
якісно новий рівень, інформатизація бібліотечних процесів, впровадження в
роботу бібліотеки нових інформаційно-комунікаційних технологій, навчання
користувачів технологіям інформаційного самообслуговування.
2. Сприяння реалізації державної
політики в галузі освіти, розвитку навчально-виховного процесу; виховання
загальної культури, національної свідомості, шанобливого ставлення до книги.
3. Сприяння реалізації
концепції Нової української школи, яка ґрунтується на «Рекомендаціях Ради
Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя», щодо
навчанню здобувачів освіти засобами книги вмінню навчатися впродовж життя,
критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді,
спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіти іншими сучасними вміннями.
4. Координація роботи шкільної
бібліотеки зі школярами, педагогами, батьками в популяризації книги, в
задоволенні інформаційних потреб книгокористувачів, формуванні в них навичок
читання літератури.
5. Виховання у школярів інформаційної
культури, культури читання; формування вмінь користуватись бібліотекою, її
послугами, книгою, довідковим апаратом, базами даних, розвиток творчої думки,
пізнавальних здібностей та інтересів школярів.
6. В умовах
пандемії Covid-19 приділяти увагу видовищній
інформації, що спонукає здобувачів освіти звертатися до книг та пробуджує
інтерес до читання; популяризації літератури на інтернет-сервісах.
7. Систематична робота шкільного
бібліотекаря зі збереження, зміцнення та розширення книжкового фонду; формування
книжкового фонду, основу якого складала б українська книга; поповнення
шкільного фонду краєзнавчими й бібліотекознавчими матеріалами, літературними
доробками місцевих авторів; розширення книжкового фонду засобами проведення доброчинних акцій
«Подаруй книгу бібліотеці».
8. Популяризація книги, постійне
оновлення матеріалів, календаря пам’ятних дат, даних про новини бібліотеки,
нові надходження, програмних творів, творів письменників Луганщини, рекомендаційних списків літератури
та іншої інформації.
І. Робота з читачами
Залучення учнів до читання та роботи у бібліотеці
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Перереєстрація та запис нових читачів. |
Вересень – листопад |
Бібліотекар |
2. |
Обслуговування здобувачів освіти, вчителів, батьків. |
Постійно |
Бібліотекар |
3. |
Екскурсії до шкільної бібліотеки першокласників
«Перша зустріч з бібліотекою». |
Жовтень |
Бібліотекар |
4. |
Проведення
бесід про правила користування
бібліотекою. |
За потребою |
Бібліотекар |
5. |
Проведення
заходів з ліквідації заборгованості читачів. |
Постійно |
Бібліотекар |
6. |
Робота з формулярами читачів. |
Постійно |
Бібліотекар |
7. |
Відзначення кращих читачів на святі: «Країна казкова –
країна книжкова» (Всеукраїнський тиждень дитячої та юнацької книги). |
Березень, квітень |
Бібліотекар |
8. |
Виховання бібліотечно-бібліографічної грамотності
учнів. |
За планом |
Бібліотекар
|
9. |
Проведення бібліографічних індивідуальних консультацій для учнів та
вчителів. |
За потребою |
Бібліотекар |
10. |
Інформаційне забезпечення учнів та вчителів
новинками літератури |
За потребою |
Бібліотекар |
11. |
Інформаційна перерва в бібліотеці «Подорож
книжковими полицями». |
За потребою |
Бібліотекар |
12. |
Використання інтелектуальних ігор в позаурочній
діяльності для формування компетентного користувача шкільної бібліотеки. |
За планом |
Бібліотекар |
Індивідуальна робота з читачами
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Проводити індивідуальне
консультування читачів при виборі книги:
|
Постійно |
Бібліотекар |
2. |
Виділити групи читачів за
інтересами. |
Жовтень |
Бібліотекар |
3. |
Анкетування та аналіз читацьких
формулярів учнів 5-х класів: «Що читаємо? Як читаємо?». |
Січень – лютий
|
Бібліотекар |
4. |
Проводити бібліографічні консультації:
|
Постійно |
Бібліотекар |
Обслуговування читачів
|
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Організація інформаційної діяльності по
спрямуванню національного самоусвідомлення і духовного становлення учнів –
користувачів бібліотеки . |
Постійно |
Бібліотекар |
2. |
Залучення
нових читачів:
|
Жовтень
Постійно |
Бібліотекар |
3. |
Обслуговування читачів протягом року. |
Систематично |
Бібліотекар |
4. |
Налагодити індивідуальну роботу з читачами:
|
За потребою
Згідно плану роботи на рік |
Актив бібліотеки Бібліотекар Класні керівники
|
5. |
Продовження роботи літературно-інформаційного
центру:
|
За планом |
Бібліотекар |
6. |
Оформлення інформаційних і книжкових виставок і викладок. |
Систематично |
Бібліотекар |
7. |
Участь у Всеукраїнських конкурсах, акціях,
інтернет-семінарах, вебінарах
|
Протягом року
|
Бібліотекар, Вчителі-філологи, Актив бібліотеки |
ІІ.
Організація книжкових фондів і каталогів
|
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1. |
Ведення індивідуального, сумарного обліку бібліотечного
фонду. |
Постійно |
Бібліотекар |
2. |
Оформлення
документації на нові надходження та систематична звірка її з бухгалтерією. |
1 раз у квартал |
Бібліотекар |
3. |
Ведення чіткого обліку виданих підручників по класах |
Протягом року |
Бібліотекар |
4. |
Робота з фондом:
|
Протягом року |
Бібліотекар |
5. |
Вилучення з фондів: ·
застарілих за змістом видань; ·
загублених читачами книг; ·
згідно наказу про декомунізацію; ·
з інших причин (складання актів, здача актів до бухгалтерії, вивіз
макулатури; робота із сумарними та інвентарними книгами). |
Протягом року
|
Бібліотекар |
6. |
Комплектування книжкового фонду |
Протягом року |
Бібліотекар |
7. |
Робота з фондом підручників: ·
організація видачі підручників; ·
організація здачі підручників; ·
оформлення нових надходжень; ·
інформування вчителів про надходження нових підручників
на стенді «Шкільна бібліотека інформує». |
Вересень Травень
Протягом року |
Бібліотекар |
8. |
Визначення в класах
відповідальних за збереження підручників. |
Вересень |
Кл. керівники Бібліотекар |
9. |
Заходи по збереженню фонду: ·
рейди перевірки стану підручників; ·
робота Книжкової лікарні «Вчись і ти, як книгу берегти»
(на уроках трудового виховання у 2-4 класах); ·
індивідуальні бесіди з читачами. |
1 раз на семестр Протягом року |
Актив бібліотеки Класні керівники Бібліотекар |
10. |
Ведення всіх операцій з обліку бібліотечного
фонду підручників. |
Протягом року |
Бібліотекар |
11. |
Замовлення необхідних підручників на поточний
навчальний рік на сайті Інституту модернізації змісту освіти та Курсі
«Школа».
|
Згідно наказу Міністерства
освіти України |
Бібліотекар |
12. |
Популяризація та вивчення бібліотечного фонду на
сторінках блогу тощо |
Протягом року |
Кл. керівники Бібліотекар |
Робота з підручниками
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Своєчасно забезпечити учнів підручниками, які є
у наявності.
|
Серпень – вересень |
Бібліотекар |
2 |
Вивчати стан забезпеченості учнів підручниками з
урахуванням особистих підручників. |
Вересень Жовтень |
Бібліотекар |
3 |
Продовжувати комплектування фонду шкільних
підручників, згідно наказів Міністерства освіти України. |
Протягом року |
Бібліотекар |
4 |
Систематично вести картотеки підручників за
встановленими формами. |
Постійно |
Бібліотекар |
5 |
Замовляти необхідні підручники для НУШ на
поточний навчальний рік на сайті Інституту модернізації змісту освіти та
Курсі «Школа».
|
Згідно наказу Міністерства
освіти України |
Бібліотекар
|
6 |
Проводити списання підручників загублених читачами та
застарілих. |
За потребою |
Бібліотекар
|
7 |
Проводити різноманітні заходи та бібліотечні
уроки інформаційної грамотності. |
Протягом року |
Класні керівники, Бібліотекар |
8 |
Провести
інвентаризацію фонду підручників
та оформити результати в Курсі «Школа». |
Травень – червень |
Бібліотекар
|
ІІІ. Масові заходи з популяризації літератури
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Індивідуальні бесіди: ·
при запису до бібліотеки; ·
рекомендації щодо вибору літератури та читання; ·
про прочитане; ·
тощо |
Вересень – травень
|
Бібліотекар |
2 |
Оновлювати постійно-діючі книжкові виставки та полички: ·
«Луганщина у моєму серці» ·
«Моя Батьківщина – Україна!» ·
English books ·
Безпека життєдіяльності ·
Увага на дорозі! ·
Пожежна безпека ·
Книги – помічники в навчанні ·
тощо |
Протягом року
|
Бібліотекар |
3 |
Оформлювати тематичні книжкові полиці: ·
До першого уроку ·
Знайомтесь, новинки! ·
Українська книга – дітям ·
Правові знання – підліткам ·
«Подаруй книгу бібліотеці!» ·
До ювілейних дат ·
Книги-ювіляри 2020-2021 років ·
«Прочитав сам, зацікав товариша» ·
Виставка однієї книги ·
«Рідна мова – то доля народу» ·
«Твої герої, Україно!» ·
«Порожня зона, край мовчання…» (до дня пам’яті
Чорнобиля) ·
«Я
прочитав – і ти прочитай» ·
«Даремно часу Ви не гайте! Ось цю книгу
прочитайте!» ·
тощо |
Протягом року |
Бібліотекар |
5 |
Бібліотечні уроки, квести, подорожі, вікторини:
|
Протягом року
|
Бібліотекар Вчителі-філологи Класні керівники
|
6 |
Бібліотечні уроки інформаційної культури:
|
За окремим планом протягом року
|
Бібліотекар Вчителі-філологи Класні керівники
|
7 |
Інформаційна перерва в бібліотеці «Подорож книжковими
полицями». |
Постійно |
Бібліотекар |
8 |
Бібліографічні огляди до ювілейних дат та
різноманітних свят. |
За планом протягом року |
Бібліотекар |
ІV. Робота з активом
бібліотеки
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Вибрати актив бібліотеки. |
Вересень – жовтень |
Бібліотекар Педагог-організатор |
2 |
Проводити рейди перевірки підручників з метою
формування дбайливого ставлення до
навчальної книги. |
1 раз на семестр |
Актив бібліотеки Бібліотекар Педагог-організатор |
3 |
Залучити актив до роботи:
|
Протягом року |
Актив бібліотеки Бібліотекар |
4 |
Участь у Всеукраїнських заходах:
|
За планом |
Актив бібліотеки Бібліотекар
|
V. Підвищення кваліфікації.
№ з/п |
Назва заходів та технологій |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Знайомитися з новими надходженнями, періодикою,
інформаційними ресурсами. |
Протягом року |
Бібліотекар |
2 |
Передплатити фаховий
журнал «Шкільна бібліотека», « Шкільний бібліотекар» (за можливості). |
Жовтень |
Бібліотекар |
3 |
Взяти активну участь у роботі районного методоб’єднання шкільних бібліотекарів. |
За планом РМО |
Бібліотекар |
5 |
Спілкуватися з шкільними бібліотекарями району,
ділитися своїм та переймати їх досвід . |
Протягом року |
Бібліотекар |
6 |
Підвищувати професійний рівень: брати активну
участь у фахових вебінарах. |
Протягом року |
Бібліотекар |
Немає коментарів:
Дописати коментар